JESENÍK USPOŘÁDAL ČESKO-POLSKÉ JEDNÁNÍ O ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ
Město Jeseník se stalo dějištěm významného česko-polského setkání věnovaného přeshraniční železniční dopravě. Představitelé obou zemí zde ve čtvrtek 23. října oznámili řadu pozitivních zpráv a představili konkrétní investiční záměry, které mají zásadní význam pro dopravní obslužnost, cestovní ruch i rozvoj celého příhraničního regionu...
Na české straně byly představeny klíčové dopravní projekty Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Stěžejním záměrem je elektrizace trati Bludov–Jeseník, jejíž realizace je plánována na období 2029–2030 se zahájením provozu nejpozději v roce 2031.
„Po několika letech intenzivního úsilí ze strany města Jeseník byl tento projekt vládou na jejím zasedání dne 14. října 2025 zařazen do seznamu investic určených k realizaci, což znamená, že se s jeho uskutečněním počítá s jistotou. Projekt zároveň výrazně rozšíří možnosti provozu moderních vozidel a vytvoří technické podmínky pro nasazení bezemisních bateriových jednotek. Součástí plánované investice je také výstavba trakční dobíjecí stanice v Jeseníku.“ informuje o obsahu schůzky místostarosta Jeseníku Václav Urban, který jednání inicioval. Česká strana zároveň uvedla, že pokračuje v přípravě elektrizace trati Opava–Krnov.
Rozsáhlé plány modernizace železniční sítě na jihu Opolska a v okolí Głuchołaz představili zástupci polských železnic. Mezi klíčové projekty, které souvisejí se zlepšením železničního spojení mezi Jeseníkem a Ostravou, patří modernizace polské části trati Głuchołazy–Krnov. Ta by měla proběhnout ještě v letošním roce a umožnit zvýšení traťové rychlosti až na 120 km/h. Dále je plánována rekonstrukce trati Mikulovice–Głuchołazy, jejíž dokončení se očekává nejpozději v roce 2027. Mezi cíle patří také zrušení úvratě v Głuchołazech, aby vlaky nemusely měnit směr jízdy, a zkrácení doby jízdy přes polské území přibližně o čtvrt hodiny.
Součástí investičních plánů je rovněž vybudování nového nástupiště v centru Głuchołaz, které umožní pohodlný přestup mezi českými a polskými vlaky. Tento záměr doplní výstavba nové traťové spojky, díky níž budou moci české vlaky nově zajíždět přímo do této stanice. Navíc v Polsku probíhají jednání o změně trasy průjezdu na úseku Nysa–Prudník, aby všechny polské vlaky (regionální, národní i mezinárodní) projížděly přes Głuchołazy, které by se tak mohly stát významným dopravním uzlem.
Tyto investice doprovází také významná historická změna. Po více než sedmi desetiletích se oficiálně změní režim průjezdu přes Głuchołazy – skončí platnost mezistátní dohody o privilegované průvozní železniční dopravě z roku 1948. Následně se provoz přeshraniční dopravy bude řídit smlouvou o přepravě, což umožní plnou integraci železničního regionu a otevře nové možnosti pro dopravu, cestovní ruch i hospodářskou spolupráci obou zemí.
„Jednání v Jeseníku považuji za velmi pozitivní a historicky významný krok pro dlouhodobý rozvoj našeho regionu. Společně s partnery z Polska jsme otevřeně diskutovali o konkrétních projektech, které mohou v budoucnu zásadně zlepšit dopravní propojení i kvalitu života v pohraničí – byť realizace některých z nich je stále otázkou několika let. Setkání bylo klíčové pro nastavení dalšího rámce spolupráce a koordinaci investic mezi oběma zeměmi. Jednání v tomto formátu a na této úrovni dosud nikdo neuspořádal, proto si velmi cením, že se to podařilo právě nám,“ uvedl Urban s tím, že věří, že i díky této schůzce a navázané spolupráci se podaří plánované záměry úspěšně dotáhnout do konce.
Setkání se zúčastnili zástupci města Jeseník, města Krnov, Olomouckého a Moravskoslezského kraje, Správy železnic, dále pak PKP Polskie Linie Kolejowe, Konsul Honorowy Republiki Czeskiej w Opolu, Województwo Opolskie a Miasto i Gmina Głuchołazy.






