Driftracing je moderním a dynamicky se rozvíjejícím odvětvím motosportu, které získává řadu příznivců i v České republice. První průkopníci tohoto sportu se objevili i na Jesenicku a založili klub, který sice zatím nemá jméno, ale už slavil první úspěchy. O krásách i úskalích disciplíny jsme se bavili s předsedou klubu Markem Vršanem.
Kde se drifracing vzal a jaké jsou jeho základní principy? Čim se odlišuje od ostatních motosportů?
Počátek driftracingu sahá do 60. let 20. století v Japonsku. Dlouho se o něm moc nevědělo, ale časem se přes USA dostal až do Evropy. „Drift" je základním principem tohoto sportu a znamená zjednodušeně jízdu řízeným smykem.
Jak jste se ke driftracingu dostal vy? Stála za tím záliba v autech, v tuningu či v ostatních motosportech?
Zálibu v autech mám od malička. V osmnácti to byla jasná volba – prodalo se kolo, koupilo se auto. K driftu jsem se dostal dva roky zpátky, kdy jsem si pořídil prvního auťáka na drift, ale v letech 2018-2019 jsem jezdil autokros. Po driftech jsem pokukoval už tehdy, ale svou roli hrálo, že drifty jsou mnohem náročnější na auto i na provoz.
V čem jsou driftová auta speciální oproti jiným vozům?
Auto musí mít především zadní náhon, kde se pomocí speciálních úprav, jako je zavářka diferenciálu a další, docílí toho, aby se kola otáčela ve stejném záběru. To umožňuje se snáze dostat do řízeného smyku a jezdit bokem. Mezi další zvláštnosti patří hydraulická ruční brzda a tzv. rejdy, které umožňují zatáčení o 30 – 50 % více doleva i doprava.
Jak se v případě driftu řeší tréninky? Kde lze procvičovat driftovací dovednosti?
Tréninková místa jednoduše nejsou, obzváště tady v regionu. Občas nám tréninkovou plochu propůjčí majitel parkoviště na Ramzové, pan Haltmar, za což mu patří velký dík. Driftová auta jsou sportovní vozy, nemají technickou a nemohou do běžného provozu, tudíž se všude musí převážet. Jezdit trénovat dál by znamenalo další náklady.
Stěžejní jsou pro vás tedy především závody. Jak se na ně připravujete?
Před závodem, stejně jako po závodě, je v první řadě potřeba nachystat auto. Pokud na to máte dny týdny, pak máte štěstí, pokud jen týden, tak prakticky neděláte nic jiného, než že chodíte do práce a do garáže. Nejhorší je příprava kol, která při driftování trpí nejvíce – na závody s sebou vozím klidně 14-15 párů zadních pneumatik. Nové jsou drahé, bereme zavděk i použitými. Protože není kde odzkoušet, jestli je vše ideálně odladěné, mnohdy to poznáme až na trati.
Co nám řeknete k průběhu závodů samotných?
Především bych řekl, že prozatím jezdíme amatérské závody. V ČR se jezdí národní šampionát Czech Drift Series, ale já se na tuto úroveň zatím moc neženu. Jsou tam náročnější požadavky, na závody se jezdí delší vzdálenosti, dražší je i startovné a vše okolo. Amatérské závody pořádají fanoušci motosportu i aktivní jezdci a parametry se na CDS mnohdy dotahují. Ostatně, závodníci z CDS se těchto závodů mnohdy také účastní. Závodní den většínou probíhá tak, že se dopoledne jezdí tréninky, odpoledne kvalifikační jízdy a ostrý závod. Kvalifikaci jedete obvykle sólo a musíte projet trať kompletně bokem, v trajektorii vymezené tzv. clipping zónami. Boduje se styl, plynulost jízdy a projetí clipping zón.
Přesunul bych se od sportu samotného k vašemu týmu – jak si říkáte a kolik vás je?
Náš tým se momentálně skládá ze čtyř členů. Já (Marek Vršan), Josef Nerušil, Jiří Motyčák a Michal Hradil. Dali jsme se dohromady v roce 2021, nějak si říkáme, ale název ještě ladíme, takže jej zatím nebudu zveřejňovat. Byl jsem na Jesenicku první, kdo s driftem začínal, a nesmirně mě těší, že se připojili další kluci. A není to jen naše garáž, vím o dalších jednotlivcích, kteří si nedávno auto koupili nebo to mají v plánu, jezdí na závody a zapojují se do komunity.
Letošní sezónu jste se snažili odjet v plném nasazení a úspěchy se dostavily záhy. Konkrétně vy jste uspěl již v prvním závodě, který jste letos jel. Můžete to rozvést?
Je to tak, zadařilo se. Bylo to 30. dubna na závodech v ostravském Centru bezpečné jízdy Libros. Ten areál je super a pořadatelé tam dokáží vymyslet zajímavé tratě. Spolu s Lukášem Blažkem z Vyškova jsme závodili v netradiční disciplíně Team Drift Chase, která se jezdí ve dvou. Jedno z vozidel je „leader“, který má za úkol projet trať kvalifikačním způsobem, a druhý je „chaser“, který jej musí co nejpřesněji stíhat. Dostali jsme se v silné konkurenci až do TOP 8 a nakonec jsme skončili na třetím místě, což je velkým překvapením a motivací.
Jak vidíte budoucnost vašeho týmu a sportu?
Sport zažívá boom, komunita se rozšiřuje a skrz YouTube a další platformy láká další příznivce. Co se nás týče, chtěli bychom i nadále jezdit co nejvíce závodů a nebýt na mizině. A pokud přijdou další úspěchy a ukážou lidem, že i v Jeseníku má smysl se driftu věnovat, jedině dobře.
Za rozhovor děkuji Jiří Janík
Další informace o tématu na instagramovém profilu @_vrsek_.