CENTRUM SOCIÁLNÍCH SLUŽEB: Když se investice promění v domov. Centrum sociálních služeb slaví deset let od přístavby

CENTRUM SOCIÁLNÍCH SLUŽEB: Když se investice promění v domov. Centrum sociálních služeb slaví deset let od přístavby

Před deseti lety otevřel Jeseník novou přístavbu Centra sociálních služeb na Beskydské ulici. Jednalo se o největší investici do sociálních služeb v Jeseníku a začátek nové etapy podpory starší generace. O tom, co tato změna přinesla tehdy i dnes, jsme si povídali s Janem Rotterem, ředitelem CSS Jeseník.

Pane řediteli, v posledních letech se zdá, že slavíte jedno výročí za druhým.
Na první pohled se to tak může zdát, ale každý z těchto milníků má svůj význam. V roce 2023 jsme si připomínali 30 let od vzniku samotné organizace, která byla založena městem Jeseník v roce 1993. Následoval rok 2024, kdy jsme oslavili 40 let od založení první pobytové služby pro seniory v našem městě, a to na ulici Jaroslava Ježka, tzv. Penzionu U Rybníčku. A letos slavíme opět, a to deset let od otevření přístavby na Beskydské ulici a tím i vzniku dvou nových služeb.

O jakou přístavbu se přesně jednalo a proč byla tak významná?
V roce 2015 jsme dokončili a slavnostně otevřeli novou přístavbu ke stávající budově tehdejšího Penzionu pro seniory na Beskydské ulici, v areálu bývalých kasáren. Šlo o dosud největší investici do sociálních služeb v Jeseníku. Hlavním cílem bylo rozšířit nabídku služeb, konkrétně zavést službu Domova pro seniory s celodenní péčí a službu Denního stacionáře. Do té doby jsme poskytovali pouze Chráněné bydlení, které nenabízí nepřetržitou 24hodinovou péči.

Co všechno tedy tato investice umožnila?
Realizace projektu umožnila vznik nových prostor s kapacitou 45 míst v Domově pro seniory a 10 míst v ambulantní službě Denního stacionáře. Součástí přístavby byla kromě obytné části také jídelna a kuchyň, které zajišťují celodenní stravování. Obě služby byly v létě 2015 registrovány Krajským úřadem Olomouckého kraje a v závěru roku zahájily svůj provoz.
Kromě nové budovy proběhly také stavební úpravy v 1. a 2. nadzemním podlaží původního objektu, kde byla služba Chráněného bydlení nahrazena Domovem pro seniory. V rámci projektu vznikly i nové centrální koupelny vybavené moderním zařízením.
Komplex budov získal nejen řadu nových technologií, ale výrazně se proměnil také po architektonické stránce. Starší budova v horském stylu byla brněnskými architekty citlivě propojena s novou přístavbou v moderním duchu. Ocenili jsme zejména vzdušnost interiéru, dostatek denního světla v pokojích a příjemné barevné ladění, které přispívá k celkové pohodě klientů.

Jaká bylo období před zahájením provozu?
Všechno bylo nové a atmosféra úžasná. Bylo to období nadšení, na které dodnes s úsměvem vzpomínáme. Když před spuštěním provozu dorazila v jeden den početná skupina nových pracovníků – pečovatelek, zdravotních sester, kuchařek i provozních zaměstnanců – byl to zvláštní, ale jedinečný pocit. Většina se navzájem neznala, ale během několika dní jsme zvládli to nejdůležitější: připravit provoz, uklidit společné prostory i pokoje pro budoucí klienty. Stihli jsme také první seznamovací teambuilding na Rejvízu, který všechny pozitivně naladil a „nastartoval“ do nadcházejících dnů plných očekávání – zejména přivítání prvních klientů. Před jejich příchodem na konci listopadu jsme ještě zvládli slavnostní otevření s přestřižením pásky za účasti široké veřejnosti. První zátěžovou zkouškou tehdy prošel i náš gastronomický tým.

Za těch deset let prošla organizace řadou změn. Co považujete za nejzásadnější?
Určitě rozšíření nabídky služeb a snahu neustále zvyšovat kvalitu péče. Od roku 2018 poskytujeme také terénní pečovatelskou službu. V reakci na potřeby seniorů a v rámci Komunitního plánování sociálních služeb Jesenicka jsme v roce 2021 zaregistrovali další novou službu – Domov se zvláštním režimem (určený pro osoby trpící různými formami demence). Tato služba sídlí v horním patře původní budovy na Beskydské ulici a má kapacitu 12 míst. Předtím zde fungovalo Chráněné bydlení, stejně jako v budově na ulici J. Ježka („U Rybníčku“). Poté, co jsme tuto službu koncem roku 2020 ukončili, provozujeme daný objekt jako Dům s pečovatelskými byty. Tím se počet námi poskytovaných služeb ustálil na čtyřech. Naše organizace však dlouhodobě poskytuje i návazné aktivity – spravujeme Klub seniorů a ve spolupráci s Odborem sociálních věcí a zdravotnictví se věnujeme podpoře zájmových skupin, vzdělávacích aktivit a společenských akcí.
Rozvoj je patrný i v personální oblasti. Zatímco před zahájením provozu CSS jsme měli přibližně 10 zaměstnanců, dnes jich je více než 70. I přes růst a změny se však snažíme zachovat rodinnou atmosféru a klademe důraz na kvalitní a lidský přístup k péči.

Jak se organizace vyrovnává s rostoucí poptávkou po službách a měnícími se potřebami seniorů? Přizpůsobujete nějak nabídku nebo přístup k péči?
Dlouhodobě zaznamenáváme velký zájem o obě pobytové služby, v poslední době však roste také poptávka po Denním stacionáři a zejména po terénní pečovatelské službě. Pobytové služby mají kapacitu 57 lůžek, což je zároveň naše maximální kapacita. Stacionář, u kterého se dříve počítalo s proměnlivým zájmem seniorů, bývá nyní pravidelně naplněn. Na rostoucí potřebu v oblasti terénních služeb se snažíme reagovat navyšováním počtu pracovníků – pečovatelek. To je však podmíněno schválením ze strany Olomouckého kraje. Za léta poskytování služeb seniorům, zejména v pobytové péči, sledujeme proměnu jejich potřeb i zvyklostí. Například ve srovnání s klienty z počátku tisíciletí dnes do našich služeb přicházejí lidé, kteří odcházeli do důchodu koncem 90. let a běžně využívají moderní technologie, jako jsou počítače nebo chytré telefony.

Jaké investice nebo modernizace plánujete v nejbližších letech?
Jak jsem uvedl, zájem o služby je stále velký, demografický vývoj u nás i v okolních státech ukazuje na trend nárůstu počtu obyvatel ve skupině seniorů. Kromě jiných důsledků tohoto vývoje to znamená zvýšenou potřebu sociální péče o seniory. Zatímco v případě pobytových služeb bude navyšování kapacity vzhledem k vysokým nákladům velmi obtížné, důraz bude kladen zejména na rozšiřování možností terénních služeb, aby lidé mohli zůstávat co nejdéle ve svém domácím prostředí. I v našem případě se rozvoj bude ubírat tímto směrem. Naše organizace spravuje několik budov, proto je nedílnou součástí naší činnosti udržovat je v řádném stavu opravami či investiční činností. Plánů v tomto ohledu máme mnoho. Stále je co modernizovat, inovovat, zejména provozní technologie a zařízení, ale zároveň se věnujeme zvelebování prostředí pro klienty – v plánu máme revitalizaci zahrady na Beskydské ulici. V dnešní době je frekventovaným pojmem digitalizace, a ta se nevyhýbá ani sociálním službám. I my jdeme tímto směrem, např. zapojováním asistivních technologií – to vše pro zvýšení kvality a efektivity služeb.

S jakými největšími výzvami se v současnosti potýkáte a jaké máte strategie pro jejich zvládnutí?
Na mnohé z toho jsem odpověděl. Nejen my, ale i ostatní poskytovatelé máme před sebou období rostoucí potřeby sociálních služeb. Právem můžeme mít obavy o zvládnutí financování, myslím tím systémové nastavení v České republice. Aktuálně ale máme finanční zdroje na provoz služeb (státní dotace, vlastní zdroje včetně příspěvku zřizovatele – města Jeseník) nastaveny tak, aby se organizace mohla rozvíjet. Zmínil jsem nárůst počtu pracovníků v organizaci od začátků Centra. Personální oblast je pro naše služby klíčová. Nejen že z hlediska nákladů tvoří dvě třetiny celkových výdajů, ale současně je obtížné zajistit dlouhodobou stabilitu týmu. Velká část pracovníků k nám dojíždí, takže mají často komplikace s dopravou, zejména v zimním období. Obtížné je i zajišťování nových pracovníků – ať už mluvíme o pracovnících v sociálních službách nebo zdravotnickém personálu. Proto této oblasti věnujeme zvýšenou pozornost. Nabízíme různé benefity, snažíme se v organizaci udržovat a rozvíjet přátelské prostředí, pomáháme vzdělávacím institucím realizovat praxe studentů. Věříme, že se nám tato snaha zúročí. Tato problematika, stejně jako otázka financování, je společným tématem všech poskytovatelů v České republice.

Na co jste za těch deset let nejvíc pyšný?
Na to, že jsme dokázali vytvořit místo, kde se klienti cítí jako doma. A také na tým lidí, který denně přináší do práce úsměv, trpělivost a lidskost. I po deseti letech vnímám stejný zápal, jaký jsme měli na začátku.

Za rozhovor děkuje Markéta Kaniová

Fotografie
Obrázek bez názvu