Školství: Poklad naší školy je ukrytý ve skvělých lidech, a to nám žádná povodeň nevezme, říká ředitel ZŠ Jeseník Dominik Liberda

Školství: Poklad naší školy je ukrytý ve skvělých lidech, a to nám žádná povodeň nevezme, říká ředitel ZŠ Jeseník Dominik Liberda

Poslední dvanáct měsíců bylo z mnoha důvodů pro Základní školu Jeseník velice náročných. Jak se s tímto obdobím škola popasovala, ale také o tom, co ji čeká v dalším školním roce, jsme si povídali s ředitelem školy Dominikem Liberdou. 

Pane řediteli, loňský školní rok začal tak, jak nikdo z nás nečekal. V pátek 13. září přišla obrovská povodeň, která zasáhla také pracoviště školy na ulici Nábřežní. Jak postupují práce na obnově školy?
Rozsah povodňových škod nás nasměroval ke komplexnímu přemýšlení o využití pracoviště Nábřežní a ještě na podzim jsme zahájili přípravu studie rekonstrukce budovy. Tu jsme na jaře představili a ve spolupráci s Odborem školství a Odborem investic a majetku zahájili administrativní kroky k jejímu uskutečnění. Se začátkem prázdnin byly zahájeny hygienicky závadné demontážní práce a likvidace původních příček, krytin a zničeného zařízení. V půlce srpna převzali vyklizené spodní patro budovy a budeme čekat na zpracování projektové dokumentace a výběr realizační firmy.

Výuka nyní stále probíhá v mobilních buňkách. Jak dlouho je ještě budete využívat?
Ačkoli je modulární řešení skvělým dočasným řešením, přáli bychom si jej využívat co nejkratší dobu. Bohužel nejsme schopni uspíšit termíny související se zpracováním dokumentace, zadáním a realizací takto velké nadlimitní zakázky a vydáním stavebního povolení. Tyto procesy nás v zahájení realizace projektu rekonstrukce posouvají až do druhé poloviny roku 2026. Minimálně celý tento rok ještě budeme modulární školu využívat.

Mají buňky nějaká omezení v rámci výuky?
V rámci zajištění výuky samotné jsou prostory vybaveny vším potřebným. Mají kvalitní židle, stoly a v prostorných třídách i své relaxační koutky. Vedle interaktivních tabulí s dataprojektory jsou pro výuku k dispozici také velké LCD panely a tablety. Nevýhodou je horší akustika a četné přecházení mezi budovami. Obecně by se dalo říct, že žáci jsou na „modulárce“ rádi.

Jak celou situace zvládají děti a učitelé?
Situace není z dlouhodobého hlediska jednoduchá zejména pro učitele. Mrzí nás, že žáci mají omezené prostory pro trávení přestávek a stísněné prostory šaten a mohu tak častěji vznikat nepříjemnosti. Chybí nám také sportovní areál k pohybovému vyžití. Učitelé musí pracovat s důsledky dennodenně. Například absence některých odborných učeben na ně klade větší nároky pro zajištění kvalitní výuky směrem k žákům. Vzhledem k přesunům mezi budovami je třeba zajistit četnější dohledy. Dočasný režim zkrátka dlouhodobě vyžaduje větší úsilí ze strany personálu školy. Proto si práce a loajality spolupracovníku nesmírně vážím.

Během uplynulého školního roku se realizovala také plánovaná revitalizace objektu na ulici Kalvodova. Co nabídnou nové prostory školy a komu budou určeny?
Na nové prostory se velmi těšíme. Pracoviště B. Němcové bylo v posledních letech velmi exponované a další školní rok by již nebylo schopno pojmout nově příchozí žáky. Přesunem 60 žáků (a 12 nastupujících prvňáčků) získáme prostory pro chybějící odborné učebny a zázemí školní družiny. V novém roce na pracovišti B. Němcové vybudujeme moderní knihovnu pro žáky, aktuálně jsme podali žádost na dotaci na polytechnickou učebnu a máme zde další plány pro zkvalitnění zázemí pro žáky i učitele. Nové prostory na Kalvodově bude od září navštěvovat 72 žáků ZŠ a 19 dětí MŠ. Vzdělávání na ZŠ bude probíhat podle školního vzdělávacího programu Montessori. Současně budou prostory nabízeny k projektové a blokové výuce čtvrtých a vyšších ročníků běžného vzdělávacího proudu.

Během tohoto roku jste se opět zapojili do participativního rozpočtu. Jaké návrhy žáků školy se budou letos realizovat?
Letos se žákovský parlament usnesl, že uvolněné prostředky využijeme na povodněmi zasaženém pracoviště Nábřežní. Žáci si hlasováním vybrali zařízení relaxačních koutků ve třídách a chodbách a pořízení vzdušného hokeje. Do hlasování byli letos vtaženi žáci pátých ročníků a vyšších ročníků.

Závěrem se nemohu nezeptat. Jak se cítíte po tomto náročném roce, kdy jste byl nejen ředitelem školy, ale také koordinátorem dobrovolnické činnosti, dohlížel jste na stavbu mobilních buněk či obnovu a revitalizaci budov?
Obecně se snažím přistupovat k těžkým situacím jako k výzvám. Po uplynulém školním roce se jimi cítím být přesycen a přál bych naší škole ředitele, který se bude moci více věnovat svým spolupracovníkům a zkvalitňování výuky. Budu snažit takovým ředitelem být, nicméně nemalé výzvy jsou stále před námi. Naštěstí je poklad naší školy ukrytý ve skvělých lidech, se kterými mám tu čest spolupracovat, a to nám žádná povodeň nevezme. 

Za rozhovor děkuje Jan Mrosek