Právo na informace

Město Jeseník jako územně samosprávný celek a jeho orgány (tzv. povinné subjekty) musí dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, poskytovat fyzickým a právnickým osobám informace vztahující se k působnosti těchto povinných subjektů.

Povinné subjekty poskytují informace na základě žádosti nebo zveřejněním. Město Jeseník, Městský úřad Jeseník zveřejňuje informace na svých webových stránkách ZDE. 

Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.

Jak žádat o informace dle zákona

Žádost o poskytnutí informace se podává u povinného subjektu ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

  1. Ústní žádost či písemnou žádost v listinné formě je nutno doručit/zaslat na adresu: Město Jeseník, Městský úřad Jeseník, Masarykovo nám. 167/1, 790 01, Jeseník (budova Radnice).
  2. Elektronickou žádost je nutno podat prostřednictvím elektronické podatelny na adrese: podatelna@jesenik.cz nebo prostřednictvím datové schránky: vhwbwm9.

Na ústní žádost poskytne povinný subjekt ústní informaci jen v jednoduchých záležitostech. Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo ji považuje za nedostatečnou, je třeba podat žádost písemně v souladu se zákonem. Písemná žádost je podána dnem, kdy ji povinný subjekt obdržel.

Nutný obsah žádosti

Ze žádosti musí být zřejmé:

  • komu je určena
  • že se žadatel domáhá poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.
  • kdo žádost podává:
    • Fyzická osoba uvede jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. (Pozn. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.)
    • Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. (Pozn. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.)
  • ​​​​​​​co konkrétně chce žadatel vědět - žádost se musí vztahovat k působnosti povinného subjektu, musí být srozumitelná a musí z ní být zřejmé, jaká konkrétní informace je požadována. (Bude-li dotaz nejasný či příliš obecný, vyzve povinný subjekt žadatele k jeho upřesnění.)  

Možnost zpoplatnění informace

Povinný subjekt je dle zákona oprávněn žádat za poskytnutí informace finanční úhradu. V takovém případě informuje žadatele písemně o kalkulaci a celkové výši požadované úhrady a požadovanou informaci žadateli poskytne až po jejím zaplacení. Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady tuto nezaplatí, povinný subjekt žádost odloží.

Sazebník výše úhrad za poskytované informace

Neposkytnutí informace

Informace povinný subjekt neposkytne, jsou-li tyto chráněné zákonem (např. informace chráněné zákonem č. 110/2019 o zpracování osobních údajů; informace ohrožující bezpečnost; utajované informace; informace, které jsou obchodním tajemstvím nebo které jsou chráněny autorským právem, apod.)

O odvolání i stížnosti rozhoduje nadřízený orgán

V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. může žadatel proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti podat odvolání a v případě, kdy nesouhlasí se způsobem vyřízení žádosti, může podat stížnost. 

O odvolání i stížnosti rozhoduje nadřízený orgán.